Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...

Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


ČSPL: Plavba na Labi nezanikne, hrozba ale není zažehnána
 
      Nákladní lodě po Labi poplují i v letošním roce, bude jich však méně. Konec plavby je sice podle rejdařů odvrácen, nikdo ale neví, na jak dlouho.

 
"Peníze, které dostaneme od státu jako odškodnění za loňské sucho, totiž stačí pouze na minimální udržení plavby," řekl včera člen představenstva Československé plavby labské (ČSPL) Miroslav Šefara. O práci kvůli částečnému utlumení lodní dopravy přijde nejméně čtvrtina ze 400 zaměstnanců plavby. Výpovědi dostanou v prvním čtvrtletí letošního roku. "Nemáme peníze na mzdy, vyčerpali jsme i všechny finanční rezervy," řekl Šefara. Nevyloučil, že v průběhu roku firma propustí další lidi. Lodní doprava dostane jako kompenzaci ztrát způsobených suchem 25 milionů korun. ČSPL z této částky získá polovinu. Ztráty v loňském roce firma vyčíslila zhruba na 130 milionů korun. Podle odborníků se loni opakovala situace z roku 2000. Ministerstvo dopravy tehdy pro obor vyčlenilo přes 83 milionů korun, ČSPL z této částky získala 50 milionů korun.

Letošní rok bude podle Šefary znamenat útlum plavby a celého oboru. Ačkoliv právě vstup do Evropské unie by měl znamenat rozvoj lodní dopravy. "Objem zboží, které projde přes hranice ČR s Německem na severu Čech se zvýší o 137 procent," uvedl Šefara. Lodě by mohly také převzít část nákladů, které převáží železnice na koridoru Praha-Drážďany, jenž se bude šest let opravovat a vlaky pojedou pouze po jedné koleji. . Nejhorší situace na Labi byla podle Jana Crka z Povodí Labe v letech 1947-1954. Vodní stav byl po 96 dní 125 centimetrů. Situace se podle něj zlepšila po dostavbě vltavské kaskády. Lodě v přístavech na Labi loni stály od června. Stav se po celé léto a podzim pohyboval okolo 140 centimetrů.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>