Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Gdaňské loděnice - rodiště Solidarity - jsou stínem bývalé slávy
 
      26. srpna - Loděnice v Gdaňsku jsou symbolem války Poláků o demokracii.Právě zde před 25 lety vznikla legendární Solidarita, první nezávislé odborové hnutí v socialistickém bloku, jehož vůdce, elektrikář Lech Walesa, se stal i prezidentem porevolučního Polska.

 
Paradoxně to byl ale rozpad plánovaného hospodářství a přechod ke kapitalismu, který způsobil vyblednutí slávy podniku patřícího do výkladní skříně komunistického průmyslu. "V 80. letech pracovalo v gdaňských loděnicích, které tehdy nesly jméno Vladimira Iljiče Lenina, přibližně 17.000 lidí," řekl ČTK Stanislaw Kosiedowski z vedení podniku. Nyní loděnice zaměstnávají asi jen 3000 pracovníků.

Za 58 let existence dělníci z Gdaňsku vyslali na moře téměř 1000 lodí. Zatímco v dobách největší slávy se v loděnicích dokončilo asi 20 lodí ročně, nyní jich je kolem šesti. Mořské lodě nadále zůstávají hlavním, avšak zdaleka už ne jediným výrobním artiklem loděnic. V areálu, který se zmenšil ze 153 hektarů na třetinu, se vyrábějí například také mostní konstrukce a větrné elektrárny.

První problémy potkaly podnik ještě za komunismu. Přestože v roce 1988 vykazoval nejlepší výsledky ze všech polských loděnic, tehdejší vláda rozhodla o jeho uzavření. Kvůli nedostatku peněz nemohli dělníci dokončit ani stavbu unikátní výletní plachetnice Gwarek. "Trup lodi poté několik let rezivěl v jednom z kanálů, až byl prodán do zahraničí a dostavěn jako luxusní výletní pětistěžník, který se pod jménem Royal Clipper plaví po světových mořích," poznamenal Kosiedowski. Změna přišla s pádem totalitních režimů ve východní Evropě, když zmizelo plánované hospodářství, politická a ekonomická závislost někdejších socialistických satelitů na Sovětském svazu a Rada vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). "Ceny lodí již nebyly centrálně určovány v nesměnitelných valutových jednotkách jako protihodnota za ruskou ropu a železné rudy," připomněl Kosiedowski. Zároveň se ale také drasticky změnily podmínky úvěrů, které byly najednou pro loděnici příliš drahé. A právě to podniku posléze zlomilo vaz. Kvůli narůstajícím dluhům v roce 1996 vyhlásila tehdy již akciová společnost Gdaňské loděnice úpadek. Po bankrotu opustilo loděnice mnoho lidí, ale výroba lodí neskončila. Podnik získaly loděnice v sousední Gdyni. Později se však i ony dostaly do ekonomických problémů a převzal je stát.

Loděnice ležící v blízkosti centra města i nadále zůstávají magickým místem. Zřejmě první, co návštěvníka zaskočí, je rozměr. Všechno totiž vypadá obrovské - budovy, jeřáby, lodě. Zřejmě právě kvůli zvláštní magičnosti toto místo vyhledávají i umělci. Neužívané budovy tak například posloužily jako divadelní scéna k představení Shakespearova Hamleta. V bývalých loděnicích by v budoucnu mělo vzniknout Evropské centrum Solidarity. Tvořit ho bude mimo jiné sál, ve kterém byla sepsána dohoda o vzniku Solidarity, brána číslo dvě, před kterou se odehrály hlavní protesty, a Promenáda svobody, tedy pěší zóna vedoucí k přístavním dokům. Deklaraci o vzniku centra podepíší 31. srpna účastníci konference nazvané Od Solidarity ke svobodě. Do Gdaňsku na ni zavítají tři desítky světových politiků, mezi nimi bude i český exprezident Václav Havel.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>