logo.gif (5938 bytes)
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes)  Jaký mezinárodní průkaz k vedení rekreačního plavidla?


      Každý, kdo chce vést malé rekreační plavidlo delší než 3,50m, s motorem o výkonu větším než 5k a plachetnici s více než 10m2 plachet v mezinárodních vodách, by měl vědět, že potřebuje příslušné oprávnění. V současné době v České republice existuje paralelně několik organizací, které takovéto průkazy vydávají. Jsou to Ministerstvo dopravy a spojů České republiky, Česká asociace námořního jachtingu a pro příbřežní plavbu vydává průkazy také Státní plavební správa. Z dob minulých přetrvávají v platnosti ještě mezinárodní průkazy vydávané ČSTV a teprve zcela nedávno přestala vydávat na základě nové vyhlášky takovéto průkazy Státní plavební správa. Platnost posledně jmenovaných končí ovšem podle "Metodických pokynů pro způsobilost k vedení námořních jachet a obecné zásady provozu jachet na moři" v platném znění doplňku č.2 č.j. 17760-0230 Ministerstva dopravy a spojů ČR 1.3.2003.

      V této situaci vznikla u nás zároveň výcviková střediska pověřená těmito organizacemi, kde nové adepty ke zkouškám podle těch kterých předpisů připravují. V zájmu co největší objektivity je třeba konstatovat, že v zásadních bodech je příprava uchazečů vedena stejně, a tudíž jsou adepti připravováni kterýmkoli střediskem v podstatě správně. Rozdíly jsou především v rozsahu výuky a nárocích na uchazeče kladených. Svou roli hraje pochopitelně i cena, která rovněž není stejná. Za zmínku stojí i platnost průkazů. Ta je odstupňována podle různících se kritérií. Kromě toho, je platnost omezena i časově. Zatímco ještě nedávno jsme mohli po složení zkoušek získat průkaz příslušného stupně od Státní plavební správy na celý život, dnes tomu tak není a jeho platnost je třeba pravidelně prodlužovat. To samozřejmě nese s sebou další finanční náklady a vyvolává pocity neopodstatněnosti. Ovšem hlavní otázkou zůstává, a o to lze velmi často zaslechnout hlasité spory, která z těchto organizací je ta správná a mezinárodně uznávaná.

      Tento bod je ovšem nejdůležitějším problémem z hlediska člověka, který se má nyní rozhodovat o jaký průkaz se bude ucházet. Praxe je zatím taková, že v přímořských státech akceptují bez problémů jakékoli z výše jmenovaných průkazů, mnohdy /neplatí při charteru/ je dokonce nevyžadují vůbec. Vychází se patrně z toho, že člověk vyplouvající na moře ve vlastním zájmu odpovídající znalosti má. Existují dokonce mořeplavci, kteří objeli svět, aniž by kdy vůbec nějaký průkaz vlastnili. Avšak platnost, respektive uznání průkazu může sehrát klíčovou roli při případné (nedej bože) závažné škodní události a její likvidaci pojišťovnou.

      Jaký průkaz tedy vybrat? Situace je nepřehledná. Podle mého osobního názoru má největší váhu průkaz vydávaný Ministerstvem dopravy a spojů. Toto přesvědčení vychází z toho, že se jedná přece jen o státní instituci a oficiální autoritu.

      Existuje ovšem ještě další, zřejmě spásné řešení. Pro ty, kdož chtějí mít jednou provždy mezinárodně platný průkaz k vedení malého plavidla bez omezení se nabízí možnost jej získat na kapitanátech zpravidla ve větších městech v Chorvatsku. Cena úředního výkonu je 530,- K. Zájemci jsou zkoušeni ze znalostí předpisů COLREG, IALA, navigace, plavebního práva, meteorologie a ovládání vysílačky. Zvláštní důraz je kladen na čtení mapy. Ústní zkouška se provádí v úředních hodinách příslušného kapitanátu trvá 15-30min. Ke zkoušce je připuštěn každý plnoletý uchazeč. Potřeba jsou pas, tlumočník a dvě fotografie. V současné době existují u nás podnikatelé, kteří pro uchazeče o tyto průkazy zajistí vše potřebné a ke zkouškám je připraví.

      Na závěr bych chtěl vyjádřit naději, že už vbrzku bude mít Čech možnost rovnocenný průkaz podobným způsobem bez nejasností získat i doma.

Dodatek autora: ČANY vydává průkazy bez omezení platnosti. Uchazeč musí prokazovat praxi a splňovat další podmínky dané směrnicí ČANY. Úplné informace lze nalézt na www.yachting.cz/cany .

/Petr Zajíček/