Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...

Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava
najachtu.cz
ČESKÁ ASOCIACE NÁMOŘNÍHO JACHTINGU

Úvod > Co nového?


Chorvatsko do konce července zprovozní most na Pelješac
 
      Na dopravním řešení propojení hlavního chorvatského území se Županijí Dubrovník-Neretva, kterou odděluje několikakilometrové území Bosny a Hercegoviny, pracují chorvatští technici již od vstupu do EU v r.2013.

 
Začátek stavby mostu se datuje k r. 2007, následně byla stavba z finančních důvodů pozastavena a k obnovení prací došlo od roku 2018. Nyní, po čtyřech letech bude nový most slavnostně uveden do provozu.

Termín byl stanoven již při příležitosti návštěvy ministra dopravy Butkoviče v květnu, který tehdy již konstatoval, že most je vlastně hotový a chybí pouze dálniční přivaděče.

Původní koridor, spojující obě území Chorvatska přes Bosnu a Hercegovinu byl v nejužším místě pouhých 5 km dlouhý. Problémem však jsou časově náročné hraniční kontroly jimiž cestující tímto koridorem musejí procházet, protože nejprve opouštějí a následně se opět vrací na území EU. Tyto kontroly cestující samozřejmě obtěžují a stojí především spousty času. S tím teď tedy bude během pár týdnů konec.

Most bude koncepčně zapadat do projektu dálnice A1, která by do roku 2029 měla vést až do Dubrovníku. Kromě toho bude most znamenat usnadnění přístupu na chorvatské jižní ostrovy, přínosem bude zejména pro obyvatele Korčuly, Lastova a Mljetu. Dalším očekávaným efektem je zastavení vylidňování a obnovy oblasti Pelješacu a Neretvy.

Most vytvoří spojnici mezi městy Komarna na pevnině a Brijesta na poloostrově Pelješac. Zajímavostí je technická náročnost mostu, kdy některé pilíře jsou přes 100m vysoké a oblast je vyhlášena pro výskyt velmi silné Bury a bouří. Hrvatske Ceste, jakožto investor si pro tento účel vybraly jako partnera - dodavatele čínskou společnost China Road and Bridge Corporation.

Most má celkovou délku 2,4km, je 22,5m široký. Vozovka a čtyřproudá se šířkou jízdních pruhů 3,40m a 2,50m širokým odstavným pruhem. Po stranách je vozovka, resp. provoz před silnými poryvy větru chráněn ocelovými větrolamy. Celkový počet podpěr je 13 a největší rozpětí mezi nimi dosahuje 285m. Pilíře jsou ve výši mořské hladiny opatřeny zvláštními ochrannými prvky, které by je měly ochránit před případnými následky nárazů námořních lodí.

Původně odhadovaná cena projektu činila v roce 2017 420 milionů EUR a EU slíbila projekt podpořit 85 procenty z této částky. Zpravodajský server Večernji.hr uvádí, že konečná cena projektu včetně přivaděčů se vyšplhala na více než 500 milionů EUR. Zda EU nakonec proplatí plánovaných 85% i z této dodatečné částky zatím není známo. Slavnostní otevření se očekává v červenci.

redakce lode.cz

 

Přehled článků

Následující >>