Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Tip SeaHelp: Kotevní bóji před vyvázáním vždy zkontrolujte
 
      Drží nebo nedrží? Tato otázka zajímala v loňském roce člena SeaHelp, který se přivázal k bóji v bójovém poli Uvala Potkučina v oblasti ostrova Kakan.

 
Stav bóje zdokumentoval a poslal nám informace, které byly nakonec rozhodující pro vznik původního článku zveřejněného v loňském článku "Zkontrolujte bóji na kterou se přivážete ...". Jelikož člen také informoval i provozovatele bóje o jejím špatném stavu, měla být okamžitě přijata nápravná opatření. Zůstalo to však na "měla by", protože když si ten samý rok po čase pro kotvení opět schválně vybral přesně stejnou bóji, těžko uvěřil vlastním očím: byly provedeny pouze povrchní opravy, přičemž termín "oprava" ve skutečnosti nepopisuje skutečnost správně, "zfušováno" by bylo příznačnější označení.

"Mezi provozovateli kotevních bójí jsou opravdu černé ovce, které o své odpovědnosti vůbec nepřemýšlejí. Při nějaké události musela být kotevní bóje, kterou jsem nahlásil SeaHelpu, skutečně utržená a provozovatel pouze prodloužil staré utržené lano a kotevní bójku opět zprovoznil. Minule jsem mu řekl, že lana musí být vyměněna na všech jeho bójkách a že stav toho, co pronajímá, je hrubě zanedbaný,"řekl člen, jehož jméno je redakci SeaMagazine samozřejmě známé. ale nechce být jako zdroj jmenován.

Polohu bójového pole však uvádíme přesně: nachází se v oblasti Uvala Potkučina. Mimochodem, SeaHelp u tématu rozhodně zůstává a bude zde situaci i nadále monitorovat. V každém případě by však kapitáni měli být na tomto bójovém poli zvláště opatrní.

2019: nebezpečná kotevní bóje v Uvala Potkučina
Týden za týdnem musí pohotovostní služba SeaHelp vyprošťovat a zachraňovat čluny a lodě, které se ocitly na břehu. Vadné kotvící bóje jsou jednou z hlavních příčin najetí na břeh, jak oznámil mluvčí společnosti SeaHelp.

A jak je tomu po právní stránce? Kdo je nakonec volán k odpovědnosti? Každý, kdo kotví na bóji v bójovém poli, by jaksi měl mít jistotu, že bóje bude držet. Ve skutečnosti je však situace obvykle jiná: Pokud se ale i pak prokáže, že provozovatel bójového pole své povinnosti hrubě zanedbal, zůstává otázkou, zda je ekonomicky schopen kompenzovat vzniklé vysoké škody. Provozní společnosti mají navíc často omezenou odpovědnost. Je pochybné, zda mají také pojištění proti takové škodě. Takže mít pravdu ještě nemusí znamenat získat odškodnění.

Je také sporné, jak se budou chovat pojišťovny. Před uzavřením smlouvy je vhodné se podívat i na drobný tisk. Ne všechny pojišťovny přebírají nároky na odpovědnost na základě utržených kotevních bójí. Pouze majitelé, kteří uzavřeli plné komplexní pojištění, se ve většině případů mohou cítit v bezpečí. S pravděpodobností hraničící s jistotou by pak v tomto případě byly rovněž zkoumány nároky na postih proti provozovateli bójového pole.

Ale bez ohledu na to, jak to otočíte, vaše dovolená by byla u konce. A proto SeaHelp doporučuje: Pokud je to možné, zkontrolujte si sami, jak bóje vypadají pod vodou. Nemusíte nutně mít dovednosti profesionálního potápěče, moderní pomůcky, jako podvodní drony přinášejí perfektní výsledky a jsou k dostání v obchodech od 1400 eur. Pokud voda není příliš hluboká, mohou i obrázky kamery GoPro, pokud možno upevněné na háčku, poskytnout dostatečné informace o stavu bójí.

Zjistili jste také závady, které by podle vás měly být zveřejněny? Jednoduše pošlete e-mail s příslušnými fotografiemi redakčnímu týmu SeaMagazine, prostřednictvím komunikačního kanálu SeaHelp. Tuto záležitost prozkoumáme a podáme o ní zprávu, abychom situaci napravili.

Petr Zajíček - petr@lode.cz - +420 602 325 965

redakce lode.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>