logo.gif (5938 bytes)
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes)  Přívěsné lodní motory na našem trhu.

Vzhledem k blížící se sezóně mnozí z Vás rozvažují koupi přívěsného motoru pro svou loď či člun. Abychom Vám zjednodušili práci, ušetřili obíhání jednotlivých prodejců a v neposlední řadě poskytli určitý návod na orientaci v nabídce závěsných lodních motorů na našem trhu, přinášíme Vám tento materiál.

Na našem trhu jsou k mání lodní závěsné motory značek Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Mercury, Selva, Honda, Johnson, Evinrude. Jak vidno, v tomto oboru máme trh zastoupen velmi bohatě tím nejlepším, co na světě existuje.

V zásadě lze říci, že motory lze rozdělit do čtyřech základních kategorií podle počtu válců, podle počtu pracovních dob, podle objemu a podle užití. Rozdělit je nadále lze i podle délky "nohy". Ty nejjednodušší pomocné motorky pracují s jedním válcem, jednou rychlostí vpřed, objemem do 100ccm ve dvoutaktním režimu a jsou určeny převážně pro manipulační člunky, rybářské loďky a jako pomocné motory na menší plachetnice. Výkony těchto motorů se pohybují v rozsahu od 2,5 k /1,85kW/ do 5k /3,68kw/.

Pro motorizaci větších člunů /obvykle nad 3,5m délky slouží motory od 10k /7,3kw/ do 25k /18,4kw/ . Tyto motory jsou vybaveny obvykle oddělenou nádrží, ale nemají většinou možnost dálkového ovládání, zato u nich nalezneme zpátečku. V této kategorii již lze uvažovat o motoru čtyřtaktním, musíme ovšem počítat s nárůstem kupní ceny až o 60%.

Pokud máte v úmyslu využívat Váš člun delší než čtyři metry pro sportovní účely, případně i pro tažení lyžaře, je třeba volit motor alespoň od 30 k /22,1kw/. Tyto motory mají již ve své většině možnost dovybavení dálkovým ovládáním, elektrickým startérem, zpátečkou a různými doplňky nabízenými jednotlivými výrobci.

Váš více než pětimetrový člun spolehlivě dostane do skluzu i při plném obsazení motor o objemu od 50k /36,8kw/ a jeví se jako optimální i pro zájemce o lyžování. Tyto motory již nabízejí komfortní ovládání standardně včetně elektrického spouštěče. Dostatečně dimenzovaná nádrž dovoluje i celodenní výlety po přímořských ostrovech. Pro čtyřtaktní motory této kategorie v zásadě platí již řečené. Za přínos v podobě kultivovaného běhu je třeba nemálo připlatit.

Motory nad 90k /66,7kw/ je možno charakterizovat jako velmi sportovní, používané pro rychlé čluny nad 6m délky. Vlastníci těchto speciálů si cení především dosažitelného zrychlení a velmi bohatého příslušenství, dodávaného standardně.

Důležitým prvkem lodních závěsných motorů je způsob jejich využití. Od toho bývají odvozeny i konstrukční zvláštnosti. Jako takovou je možno jmenovat speciální JET pohon, který je využíván hojně zejména mezi záchranáři a při plavbě v mělkých vodách.

Ve své podstatě je možno říci, že všechny značky zastoupené na našem trhu nabízejí všechny zmiňované alternativy, najít lze ovšem i takové speciality, jako jsou lodní přívěsné motory Selva diesel. Nemalou roli při rozhodování hraje i cena. I tady lze najít poměrně značné rozdíly u srovnatelných motorů kvalitní provenience. Rovněž i výběr Vám sympatické značky je věcí gusta. Konečný výběr je tedy na Vás, vážení čtenáři, my Vám k tomu přejeme chladnou hlavu, a šťastnou ruku. Na závěr si dovolujeme ještě malý dodatek. Pokud pomýšlíte na nový motor i s novou lodí bývá výhodné oboje nakoupit u stejného dealera.

(pz)