Logo

AVAR YACHT

 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 
 
  blikmajak.gif (1222 bytes)  Allianz pojistí Vaše rizika

      Pojišťovna Allianz se stala první pojišťovnou v Čechách, která pojišťuje lodě. Pojištění lze v zásadě rozdělit na dvě skupiny, tj.: tzv. pojištění odpovědnosti a lodní kasko. O těchto produktech a příslušných pojišťovacích podmínkách jsem si povídal s p. PhDr. Michaelem Neuwirthem, ředitelem úseku pojištění majetku a odpovědnosti za škodu, který se v rozhovoru přiznal, že sám na plachetnici rád jezdí.


Ré: Naše nautická veřejnost s potěšením přivítala, že Allianz pojišťuje také lodě. Jaké lodě pojištujete?
PhDr.Neuwirth: Pojišťujeme takové lodě, pro které naši zákazníci stále častěji pojištění požadují. To znamená především kajutové plachetnice a kajutové motorové čluny. Individuálně lze sjednat i pojištění okruhových plachetnic a větších otevřených motorových člunů. Na druhou stranu bych chtěl říct, že zásadou Allianz není pojistit všechno a vždy.
Ré: Naše čtenáře bude jistě zajímat, jaké doklady k uzavření pojištění vyžadujete.
PhDr.Neuwirth: Allianz především vyžaduje, aby pojišťovaná loď byla v dobrém technickém stavu. Z dokladů k lodi požadujeme v zásadě jen "Lodní osvědčení" vydané Státní plavební správou.
Ré: Řekněme kupříkladu, že mám plachetnici, kterou kotvím na Orlické přehradní nádrži v sezóně na bóji a přes zimu je uložena někde ve stodole. Pojistíte mi takto zabezpečenou loď proti krádeži, pro případ vichřice, proti poškození z důvodu vandalismu? Jsou pojištěny i další součásti lodě, které na lodi zůstávají?
PhDr.Neuwirth: Ano. Toto je typický případ, pro jaké je naše pojištění určeno. Pojištění se vztahuje na všechna zmíněná rizika a zahrnuje loď včetně obvyklého příslušenství a předepsané výbavy. Přitom si neklademe žádné zvláštní podmínky. Samozřejmě, že nás bude pouze zajímat, zda nešlo pojistné události zabránit, zda majitel dostatečně loď zabezpečil a zda dostatečně kvalitně loď k bóji přivázal a zamkl. Logicky požadujeme, aby součásti, které lze snadnou odmontovat, byly zabezpečeny v kajutě, případně v úložných prostorech pod zámkem. Tady je namístě také říci, že pojištění sjednáváme s tzv. spoluúčastí, která se vztahuje na nejmenší škody, např. na drobné krádeže. Jistě to znáte třeba u pojištění vozidel. U lodí tato spoluúčast činí minimálně 5% z výše škody, nejméně 5.000,- Kč. Dále můžeme našemu klientovi nabídnout pojištění i pro případ, že hodlá s lodí vyplout na moře. Avšak pouze za předpokladu, že má patřičný průkaz způsobilosti k vedení plavidla.
Ré: Takové průkazy u nás lze získat ovšem od vícero organizací, navíc někteří jachtaři mají ještě průkazy z minulých dob a jiní zase vlastní průkazy získané v zahraničí. Již delší dobu se také o jejich platnosti či neplatnosti vedou jednání a spory. Je fakt, že jsem držitelem některého z nich, překážkou při sjednávání pojištění a následném plnění?
PhDr.Neuwirth: To rozhodně nikoliv. Allianz si je komplikované situace v této oblasti u nás dobře vědoma a její vývoj pečlivě sleduje. Myslíme ale, že nám nepřísluší pokoušet se o její řešení. Proto prozatím žádné rozdíly v uznávání různých druhů průkazů neděláme a pojišťujeme všechny jejich držitele. Jediným omezením rozsahu pojištění tak zůstává oblast plavby, pro kterou byl průkaz vydán. V případě pojištění námořní plavby však klademe na pojištěné jiné, praktické požadavky. Například, aby neponechávali loď bez dozoru u nechráněného pobřeží, aby řádně navigovali, prováděli meteorologická pozorování a vedli lodní deník.
Ré: Za chvíli se mnozí z nás o dovolené vydají nejen na plavby s vlastní lodí, ale i na charter. Je možné u Vás sjednat pojištění odpovědnosti skippera?
PhDr.Neuwirth: Právě takové pojištění uzavíráme nejčastěji, ale pouze pro kapitány, kteří se plaví pro vlastní sportovní vyžití a rekreaci. Odpovědnost profesionálních skipperů charterových firem tedy alespoň prozatím nepojišťujeme. Standardní limity plnění u tohoto pojištění jsou 5 mil. Kč v případě škody na životě a zdraví a 1 milion při škodě na věci. Navíc k pojistce vydáváme tzv. "Blue Card", průkaz o pojištění v anglickém jazyce. Snažíme se našim klientům vycházet vstříc, aby byli s našimi službami vždy spokojeni.
Ré: Děkuji za rozhovor.

      Pozn.red.: Nikdo z nás si samozřejmě nepřeje, aby k jakékoli pojistné události došlo, ale jak se říká, čert nikdy nespí. Proto pokud máte nějaké zkušenosti s pojištěním lodí a likvidací škod ať už u nás nebo v zahraničí, podělte se o ně s ostatními čtenáři! Vaše poznatky rádi zveřejníme.

Petr Zajíček