Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Pojištění lodí, rizika a praxe
 
      SeaHelp radí jak přistupovat k pojištění lodě a jak se vyhnout situaci, kdy pojišťovna odmítne plnit.

 
Havarijní pojištění lodí má chránit majitele před finančními riziky vyplývajícími ze škod na vlastní jachtě - např. v důsledku najetí na mělčinu, kolize, krádeže, bouře nebo úderu blesku. Tzv. kasko zpravidla kryje všechny škody, které mohou vzniknout v důsledku vnějších vlivů na loď. V tomto příspěvku objasníme, zda sem spadá i potopení jachty v důsledku otevřených mořských ventilů nebo prasklých hadic.

Jak reaguje pojišťovna, když loď pojištěná takovým pojištěním, kotvící v přístavu, potopí kvůli otevřeným mořským ventilům, protože např. hadice za sklouzla nebo prosakuje. Tato otázka by měla být relevantní zejména pro majitele lodí, jejichž odvodnění kokpitu končí pod hladinou vody.

Pokud ventily uzavřete, může se při dešti kokpit - a nakonec i celá loď - zaplavit a potopit. Pokud ventily necháte otevřené, může se stát, že hadice sklouzne, svorka nedrží nebo hadice jednoduše praskne. I v takovém případě dojde k zatopení, které v nejhorším případě může vést k potopení jachty.
"V zásadě platí, že otevřené ventily v přístavu by pojišťovna nejprve považovala za nedbalost," říká expert na pojištění SeaHelp Robert Perger. Pokud by však uzavření nebylo možné z důvodu konstrukce, záleželo by na tom, zda by majitel mohl prokázat, že hadice a šroubení pravidelně kontroloval, udržoval a vyměňoval.
Pojišťovna zkontroluje, zda bylo učiněno vše pro zabránění škodě
Perger: "Pokud to majitel může doložit fotografiemi nebo záznamy o údržbě, bylo by to rozhodně pozitivní." V případě škody by totiž pojišťovna zkontrolovala, zda bylo učiněno vše pro zabránění takové škodě. "Pokud by to bylo zřejmé, žádná pojišťovna by v zásadě neodmítla náhradu škody," říká pojišťovací odborník SeaHelp.
Zda však bude nakonec vyplacena plná částka, nelze zásadně slíbit, záleží to na konkrétním případě, resp. na celkovém posouzení případu. Zásadně však platí, že jakýkoli druh dokumentace o lodi je důležitý, to platí i pro jiné případy škod.

Často dochází k zanedbání údržby, když loď klesne ke dnu kvůli poškozeným hadicím nebo otevřenému ventilovému ventilu
Podle zkušeností Pergera dochází k potopení lodí kvůli poškozeným hadicím nebo otevřeným ventilům často v případě zpoždění údržby, proto je doporučeno tyto části kontrolovat alespoň dvakrát ročně a v případě pochybností pravidelně vyměňovat hadice a svorky nebo pověřit tím specializovanou firmu.
"Obecně platí, že mnoho moderních pojištění lodí / jachet pracuje s takzvaným pojištěním všech rizik, což znamená, že v zásadě je pojištěno vše, co není výslovně vyloučeno," říká Perger, u SeaHelp to není jinak. U této formy pojištění musí pojistitel prokázat, že škoda spadá pod výluku, pokud chce odmítnout plnění. Zde se uplatňuje takzvané obrácení důkazního břemene.

Ale i u pojištění s krytím všech rizik existují pravidelně smluvní doložky, které musí majitel lodi splnit, tzv. povinnosti. "Pokud majitel poruší tuto povinnost, například tím, že nevymění zjevně vadné hadice nebo neprovádí pravidelné kontroly, může pojišťovna snížit nebo odmítnout plnění," říká vedoucí pojišťovacího oddělení SeaHelp. To platí i v případě hrubé nedbalosti nebo úmyslného jednání, např. když majitel úmyslně nechal ventily otevřené, i když věděl, že je to riskantní.

Potopení nebo vniknutí vody je u SeaHelp-Insurance považováno za pojištěné riziko
"Potopení" nebo "vniknutí vody" může obecně být považováno za pojištěné riziko v závislosti na smluvních podmínkách. "U SeaHelp je "potopení" kryto, protože se nejedná o výjimku", říká Perger, ale krytí závisí na tom, jak přesně voda pronikla. Náhlá, nepředvídatelná událost často vyžaduje jiný přístup než postupné pronikání vody kvůli špatně udržovaným komponentům, jako jsou hadice, svorky, ventily atd.
"Obecně platí, že popsané škody mohou být pojištěny, pokud je potopení / vniknutí vody považováno za pojištěné riziko a pojistník splnil své povinnosti péče," říká pojišťovací expert. Ale: pojišťovna v každém případě "velmi pečlivě prověří, zda škoda byla způsobena nedostatečnou údržbou, nesprávným chováním nebo hrubou nedbalostí". Pokud to bude potvrzeno, může (pojišťovna) zcela nebo částečně odmítnout nebo snížit plnění.
Perger: "Velmi užitečné jsou doklady o pravidelné údržbě a kontrole (např. servisní knížky, fotografie, faktury)." V případě pochybností je třeba se předem informovat u svého pojistitele o pojištěných rizicích.
Zda však bude nakonec zaplacena plná částka, nelze zásadně slíbit, záleží to na konkrétním případě, resp. na celkovém posouzení případu. Zásadně však platí, že jakýkoli druh dokumentace o lodi je důležitý, to platí i pro jiné případy škod.

sea-help.eu, redakce lode.cz

 

Přehled článků

Následující >>