Úvodní strana Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, null given in /web/htdocs/www.lode.cz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 16 Warning: reset(): Passed variable is not an array or object in /web/htdocs/www.lode.cz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18 Warning: Variable passed to each() is not an array or object in /web/htdocs/www.lode.cz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18
 
  magazín Lodě - zdarma ve formátu PDF

 
 
     
 
 
Využíváme zpravodajství ČTK Fotogalerie Charter

 Č a s o p i s   R é
O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starší vydání Ré
 

Budeme jezdit na LPG?
 
      Již za méně než sto dní vstoupí naše republika do Evropské unie, která je proslulá svými tvrdými zákony na ochranu životního prostředí. Stále zpřísňované normy výrobce nutí k vývoji motorů s dokonalejším spalováním a nižším emisním hodnotám. Řešení tohoto nesnadného úkolu vede výrobce i k řešením známým z automobilového průmyslu.
 
Dva přední výrobci lodních motorů Mercury/Mariner a Yamaha tak představili motory přizpůsobené k provozu na LPG. Marine Power France se v této věci spojila se společností Primagaz a vyvinula tři motory pro kombinovaný provoz. Jedná se o čtyřtaktní motory 6;9,9 a 15k. Použití by měly najít nejprve v jachetních klubech, na záchranářských plavidlech, rybářských lodích atd.

Motory používají ekologicky čistou směs plynů dodávanou v 5,1kg tlakové lahvi s obsahem 10 l plynu, které jsou distribuovány ve stávající síti společnosti Primagaz. Výhody jsou pak nasnadě. Kromě finanční úspory za palivo se dosáhne především mnohem čistšího provozu a splnění norem. Motor výrobce dodává kompletně upravený pro provoz na LPG a dovoluje analogicky jako v automobilu okamžitý přechod provozu na benzín.

Provoz na plyn má ovšem i významný vliv na bezpečnost. Podle předpisů EU není povolen převoz většího množství (max. 20l) paliva automobilem. Příslušná norma rovněž zakazuje skladovat benzín v kanystrech, o přelévání do nádrží lodí na vodě ani nemluvě. Provoz na plyn se tak ukazuje ve všech směrech jako atraktivní alternativa benzínu.

Na našich vodách jsem již lodě upravené na provoz na LPG zaregistroval. Nelze však hovořit o tom, že bychom měli před zeměmi EU alespoň v tomto náskok ? jednalo se totiž výhradně o amatérské úpravy, které připomínaly začátky LPG v automobilech. Bohužel tak musíme čekat, zda některý z dovozců nabídne moderní a bezpečný lodní motor na LPG a zároveň si budeme moci lahev koupit někde u vody. První vlaštovkou v tomto oboru u nás je American Motors, který na podzimní výstavě BOAT Brno předvedl u nás prvně závěsný lodní motor na LPG i s výměnnou lahví na LPG od společnosti Bohemia Gas. Třeba se tedy brzy dočkáme.

redakce Ré

 

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>

Časopis Re

N a j d ě t e   s i
Prohledávejte internet s pomocí našeho serveru. Zkuste rozšířené vyhledávání.
N o v i n k y
Přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Více info
N a s t a v t e   s i
server lode.cz
jako svou
výchozí stránku nebo si jej přidejte do Oblíbených / Favourites.

P ř i d e j t e
              o d k a z

Zaregistrujte si Vaše firemní, klubové či osobní stránky v katalogu lode.cz - ZDARMA.
Jak to udělat?

 
Naši partneři:

...a další
zajímavé odkazy

  ©2000-2004 lode.cz
  Vytvořilo AM studio


 
archiv článků zde