Úvodní strana Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, null given in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 16 Warning: reset(): Passed variable is not an array or object in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18 Warning: Variable passed to each() is not an array or object in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18
 
  magazín Lodě - zdarma ve formátu PDF

 
 
     
 
 
Využíváme zpravodajství ČTK Fotogalerie Charter

 Č a s o p i s   R é
O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starší vydání Ré
 

V Praze začal jezdit druhý přívoz přes Vltavu.
 
      29. června - Ve středu odpoledne byl zahájen provoz přívozu mezi Podbabou v šesté městské části a Podhořím v Troji. Provoz zahájí zhruba rok poté, co jiný přívoz spojil Sedlec v Praze 6 se Zámky v osmé městské části.
 
Oba přívozy už v minulosti fungovaly, ale zanikly. Přívoz Sedlec - Zámky byl dokonce pravděpodobně posledním provozovaným přívozem ve městě. Skončil začátkem 90. let.

O historii převoznictví se však ví poměrně málo. "O těchto věcech je strašně málo literatury, prakticky žádná," řekl Jan Jungmann z městského muzea. Písemných dokladů je poskrovnu, o něco více je obrázků.

První pražský přívoz je zmiňován už v roce 857 v místech pozdějšího Juditina mostu, odborníci ale upozorňují na to, že údaj nemusí být pravdivý. Spolehlivěji je prý doložen přívoz přes Berounku v Radotíně v roce 1159 a přes Vltavu v Podolí v roce 1222. Věrohodnější údaje jsou známy zhruba od poloviny 19. století.

Zajímavý byl přívoz, který spojoval Podskalí s Podolím. Zřejmě jako jediný měl obě zastávky na jednom vltavském břehu. Proražením tunelu pod vyšehradskou skálou pozbyl významu. Z Podskalí se ale jezdilo i na Císařskou louku. Za první republiky vozil lidi od vyšehradské skály na louku malý parník Vlasta. "Byl to jediný přívoz s parním pohonem," uvedl Jungmann. Zanikl po druhé světové válce.

Přívozy spojovaly například Braník s Hlubočepy, Podolí se Smíchovem a Štvanici s Holešovicemi, jiný jezdil z Karlína přes Štvanici. Celkem je poměrně spolehlivě doloženo 47 vltavských přívozů. Zanikaly se stavbami mostů a lávek, úpravami řeky i s rozvojem hromadné dopravy.

S jedním přívozem, mezi Starým Městem a občanskou plovárnou, je dokonce spojován finanční skandál. Podle článku v tisku z roku 1906 jej za "cenu pochybnou" získala obec pražská, ač se muselo vědět, že se po vybudování Čechova mostu v roce 1908 stane zbytečným.

Nynější přívoz Sedlec - Zámky navazuje na vlaky v Sedlci, autobusovou linku číslo 102 v Zámcích a na cyklistické stezky. Jízdné je v podstatě podle tarifu hromadné dopravy. Přeprava jízdních kol, kočárků, zavazadel a psů je zdarma. Podle provozovatele Zdeňka Bergmana přívoz převezl loni od července do konce září měsíčně asi 4000 cyklistů s koly. Každý den jej podle něho využije kolem 160 lidí při cestování do práce.

Nový přívoz mezi Podbabou a Podhořím lidem usnadní cesty do zoologické a botanické zahrady. Rovněž navazuje na hromadnou dopravu a cyklistické stezky.

Blízko Prahy jsou v provozu tři přívozy. Fungují v Klecanech, ve Vraném nad Vltavou a v Černošicích-Mokropsech na Berounce.

ČTK

 

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>

Časopis Re

N a j d ě t e   s i
Prohledávejte internet s pomocí našeho serveru. Zkuste rozšířené vyhledávání.
N o v i n k y
Přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Více info
N a s t a v t e   s i
server lode.cz
jako svou
výchozí stránku nebo si jej přidejte do Oblíbených / Favourites.

P ř i d e j t e
              o d k a z

Zaregistrujte si Vaše firemní, klubové či osobní stránky v katalogu lode.cz - ZDARMA.
Jak to udělat?

 
Naši partneři:

...a další
zajímavé odkazy

  ©2000-2004 lode.cz
  Vytvořilo AM studio


 
archiv článků zde