Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Lodě
Informace o stavbě s/y PANTA RHEI
 
      17. září - Praha - Už jsme si pomalu zvykli, že jachting a zejména ten námořní v podobě charterových plaveb zaznamenává v poslední době výrazný nárůst popularity.

 
Málokdy se ovšem setkáváme s tím, aby u nás vznikaly nové lodě o délce nad 23 stop. Protože však výjimka potvrzuje pravidlo, můžeme Vám dnes představit jeden takový projekt - plachetnici, která u nás vzniká už šestým rokem a v těchto dnech se její stavba chýlí k momentu, kdy bude spuštěna na vodu. S touto lodí se určitě ještě na našich stránkách setkáme. Pro tuto chvíli tedy přinášíme úvodní informace.

Námořní plachetnice jménem PANTA RHEI byla vyprojektována jako typ Aldebaran 60 s určením pro turistickou plavbu na volném moři , bez omezení plavební oblasti. Loď je celosvařované ocelové konstrukce, s podélným systémem vyztužení trupu. Je vyprojektovaná v souladu s "Pravidly pro stavbu rekreačních plavidel" Českého lodního a průmyslového registru s.r.o. ? (ČLPR) a stavěna pod jeho technickým dozorem.

Hlavní technické údaje

Jméno lodi: PANTA RHEI
Vlastník lodě: European Marine Yachting s.r.o.
Typ: Aldebaran 60 - ketch

Lmax: 21,68 m
Lp: 18,38 m
LCWL: 16,25 m
B: 5,32 m
T: 3,04 m
D: 50,2 t
S: 232,12 m2

Motor : Perkins Sabre M 215C + HSW 630A - 213 PS


Projekt lodi vznikal postupně za spolupráce skupiny lidí zapálených pro stavbu lodě. Iniciátorem projektu byl p.Jaroslav Vorel, který zpracoval návrh řešení lodě a stanovil požadavky pro technické zadání projektu. Po celou dobu stavby organizoval a organizuje průběh prací na stavbě a řeší otázky provedení interiéru lodi. Některé konstrukční celky autorsky zpracoval a na některých se spolupodílel.Vedení projektových prací se ujal Ing.Zdeněk Davídek a to od jara 2003, kdy se p.Vorel obrátil se žádostí o zpracování technického prováděcího projektu, podle jeho zadání a návrhu řešení lodě. Projekt elektročásti zpracoval Ing.Milan Hakl a na řešeních dalších dílčích zařízení lodi pracovala celá řada firem a jednotlivých odborníků

Stavba lodi byla zahájena koncem srpna 2003 na skluzu loděnice bývalého podniku Vodostav v Praze -Libni. V létě 2004 musel být trup lodi spuštěn na vodu a přemístěn na nové místo k provedení dostavby. Dostavbu zahájil vlastník lodi, firma EUROPEAN MARINE YACHTING s.r.o, výrobou a montáží všech potřebných zařízení. Firma zajistila výrobu i montáž interiéru a výrobní , montážní i subdodavatelské práce z oblasti lodního, strojního i elektro vybavení. V současné době stavba lodi probíhá a blíží se k závěru. Po dokončení prací bude loď spuštěna na vodu k provedení zkoušek. Loď nebude mít namontovánu kýlovou ploutev a celou takeláž. To umožní lodi volný pohyb na řece a realizaci části předepsaných zkoušek v ČR.

Zkoušky proběhnou v několika etapách pod dozorem ČLPR dle schváleného Programu zkoušek. Dvě etapy budou provedeny v ČR. První na Labi mezi Brandýsem n/L a Čelákovicemi. Po provedení přeplavby do Prahy do přístavu Podolí, v areálu Českého Yacht Klubu bude provedena druhá etapa funkčních a plavebních zkoušek při plavbě pod motorem, v úseku ř.km 56 ? 62. Závěrečné zkoušky se uskuteční až po přepravě k moři, po provedení montáže kýlové ploutve s balastem a kompletní montáže takeláže. Po úspěšném absolvování všech etap zkoušek a vydání kompletních dokladů, vypluje loď do řádného provozu.


FOTOGALERIE ZDE

Ing. Zdenek Davídek

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>